lördag 18 januari 2014

Sticklingar som kommer i vår

Jag sår dahlior nästan varje år. Det är en smått fantastisk resa från litet frö till ofta över metern hög planta på bara en säsong. Och nu låter vi oss inte längre luras av benämningen sommardahlior. Det går lika bra att spara knölar från de hemsådda som av andra.

I år har jag bestämt mig för att göra annorlunda. Jag köper sticklingar från The National Dahlia Collection i Cornwall, England. Klart man faller för blommor som ser ut så här: 

'Coupe de Soliel'
'Gramma´s Lemon Pie'
The National Dahlia Collection säljer en stor mängd rotade sticklingar under våren och här finns verkligen chansen att hitta spännande sorter. De skickas ut under april-maj och hinner blomma samma sommar och bilda sparbara knölar. Det vanliga priset för en stickling är £2.15 (ungefär 22:70 kr). Frakten (och hantering) är dyrare! Mina 4 sticklingar kostar £11.30 ( nästan 120 kr) att få till Sverige. Priset per planta blir då allt slagits samman cirka 53 kr styck. Hade jag köpt fler hade styckepriset blivit lägre. 
Det går att jaga upp de här sorterna och få dem levererade hem som knölar i plastpåse. Men det har många gånger  behövts konstgjord andning för att få liv i dem. Nu förlitar jag mig på att man på en stolt National Collection sköter sin sticklingar och leveranser väl. Återkommer om detta när fåglarna kvittrar vår och paketet levererats.

6 kommentarer:

  1. Vad kul! Detta ska bli spännande att höra mer om framöver. Älskar dahlior!

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag svårt frestad. Jag beställde genast 10 stycke efter att flera timmar valt mellan alla skönheterna. Det blev 37 kr/styck med frakt. Nu får vi hålla tummarna för att frakten går bra.
    Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beställer man fler=vill ha fler blir det en bättre affär. Men det är också roligt att bara titta runt bland underverken.

      Radera
  3. Åh vad skoj! Jag har dreglat flera gånger på deras sida under åren, men aldrig vågat beställa. I år har jag inte plats för fler, men det ska bli spännande att se om det är värt att beställa framöver.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas det. Firman har gott rykte så de sköter nog sina kort (växter). Men som sagt, jag rapporterar när plantorna dyker och visar hur de ser ut.

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Jag blev inspirerad av dig och köpte vanlig Dahliafröblandning som jag sådde. De är kraftiga eftersom jag toppade dem och nu blommar de ljuvligt! Hittills vita och aprikos. Gräver upp rötterna i höst men sår gärna nya sorter i vår. Min djungelgurka som jag sådde växer glatt men utan antydan till blommor eller frukt...
    Ha det gott! Sussi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...