måndag 27 januari 2014

När tomatfröna är jordade börjar odlingsåret!

Nu är tomaterna för 2014 sådda! Åtminstone nästan alla tror jag. Har dragit ner på antalet rejält eftersom vi bestämt oss för att inte odla några på friland, bara i tomathuset. Där går det in 12 plantor och någon till om jag vill odla i hink.
Det blir flest plantor av 'Golden Cherry' och 'Chadwick Cherry' - båda rikgivande och supergoda. Kan absolut inte avstå från dem. Och det gäller även 'Kumato' från eget frö. Undrar hur länge man kan ta frö från samma sort. Någonstans i kedjan borde det gå snett. Någon botanikkunnig?

Bara tre nyheter i min odling i år:

'Sweetbaby' från Impecta
'Sweetbaby', som har de minsta tomatfrön jag någonsin sett. Blir säkert tomaternas smågodis efter vad jag förstår.

'Tante Cis' - En över 100 år gammal gul tomat från Norge. Fröna kommer från NordGen, den nordiska genbanken.Den är döpt efter Cecilie Jensen, känd odlare i Norge, som fröna senast kommer ifrån.

Och så ytterligare en genbankstomat som jag inte vet något om: 'Rød Blomme', men namnet tycks stå för att det är en pärontomat.

På sidan "Sådd 2014" kan du se vad jag sått.

1 kommentar:

  1. Rubriken stämmer gott! Kunde inte ha sagt det bättre själv ;-)! /Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...