tisdag 11 oktober 2011

Höstsådd, kanske...

Salladslök, bild från Impecta.

Jag brukar inte, med några få undantag, så om hösten, men nu har det börjat klia i fingrarna. Låt oss följa några höstsådder. Det gäller att vara ute innan kylan slår till vilket ju varierar i detta avlååånga land. Impecta har just nu ett fröpaket för höstsådda grönsaker. Man kan prova hela paketet eller välja ut några sorter. Visst  vore det schysst att ha lite salladslök på gång tidigt nästa år? På en balkong borde man kunna starta mycket tidigt efter höstsådd - och ha jobbet redan gjort!

4 kommentarer:

  1. Jag har precis varit ute och satt ned vitlöken i jorden. Tänkte då att, vad behändigt det skulle vara, så mer nu på hösten när jorden är så lättarbetad. Sedan njuta av hur det börjar att spira till våren. En viss graviditet med beräknad förlossning på lördag sätter dock vissa käppar i hjulet. :-)

    SvaraRadera
  2. Härligt Anna, med sådana käppar! Höstsådden kan vänta.

    SvaraRadera
  3. Hmm, låter intressant med höstsådd (gäller bara att vara verkligt noggrann med att märka ut vad man sådde vart, annars lär det vara glömt innan våren). Kanske man skulle prova på, fast nästa år. Här är det snarare en 2-månaders bebis som "sätter käppar i hjulet" :-)

    Läste just inlägget om vitlök. Mina vitlöksblad är redan ca 10 cm långa. Det hade jag inte räknat med...Blir intressant att se om de överlever.

    /Annika

    SvaraRadera
  4. TrädgårdsPrinsessan:
    Om du inte hinner med höstsådd så kanske du vill ta en titt på vintersådd i boken, sid 50. Jag återkommer till det när det bistra klimatet är här.
    Ja, i den här "värmen" växer vitlöken. Jag tror nog att den klarar sig. Berätta gärna om hur det går.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...