tisdag 9 april 2013

Mailfråga: Ska vintersådderna flyttas?


FRÅGA:
Hej Ulla!
Ska vintersådderna stå kvar i skuggan? Är rädd att de inte kommer att tina upp och gro förrän det är midsommar. Men, när ska jag göra något med dem och i så fall vad?
Gläder mig i alla fall åt tomatplantorna, penséerna och de sådda citronplantorna som står i bubbeltältet i växthuset. Har också ställt in det fina olivträdet som jag köpte nyligen, det var så fullt med blomknoppar och så fint. Hoppas att de inte trillar av, jag vill så gärna se dem utslagna. Tänkte att det är bättre ljus där ute. Är det rätt tänkt?Anita

SVAR:
Hej Anita!
Jag förstår att det är frestande att flytta vintersådderna från skuggan men det ska du inte göra. De måste få tina upp och gro i godan ro när värmen kommer. Att våren är på detta viset kan vi ju inte ändra på. Däremot ska du se till att babyplantorna har fukt och luft när det är varmt. 
Du har ju annat trevligt att titta på. Och bli inte ledsen om olivblommorna kommer att drälla av i massor - det gör de! Men med tur kan det bli några kvar som ger oliver. Tussa runt lite i trädet med en pensel eller fingrarna så kanske du hjälper till.
Visst är det rätt tänkt. Allt ljus (men inte starkt solljus) på växterna är vad som gäller och växthuset är bäst även om bubbelplasten stjäl en del. Snart kan du förhoppningsvis ta bort den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...