torsdag 4 april 2013

Bocktörne & papalo

Foto: Impecta.
Nu finns det fler sådder - både i värmelåda och i byttor i växthuset - på såsidan.  Goji-bäret känner ni säkert till. Det nämns alltid på super food-listorna. Intressant att prova att så. Det som Impekta säljer heter bredbladigt bocktörne, Lycium chinense. Skillnaden mellan det och bocktörne, är mycket liten. Möjligen är det bara bladens bredd. Båda ger gojibär - och förökar sig hejvilt - buskarna måste hållas efter noga. Det finns många bud om härdigheten, de flesta anser det vara härdigt t o m zon 4. Du vet nog hur bären ser ut, åtminstone som torkade, men att blomman är så vacker visste i alla fall inte jag.
Foto: The Real Seed Catalogue

Och så har jag sått papalo, Porophyllum coloratum, en sydamerikansk kryddört som lär vara något extra. Kallas också boliviansk koriander. Det blir spännande att testa i köket - om nu odlingen går bra.




1 kommentar:

  1. Hej Ulla!
    Nu, när Livet böjar återvända i mitt lekamen så orkar jag bli lite mer social och läser bloggar.
    ALLA pratar om att odla gojibär - utom jag.Det är inte klokt att jag inte nappat på denna 'nymodighet'eftersom det är säkert just dessa bärs nyttigheter som min kropp saknar när jag blir så här rysligt förkyld. Det räcker med att folk pratar om förkylning så smittas jag;)))!
    Det får bli nästa års sådd om jag inte lyckas att hitta en färdig planta.

    Hoppas att Din påsk har varit fin Ulla. Jag antar att du är på Älvsjömässan? /Anja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...