onsdag 16 januari 2013

Mailfråga om jord


FRÅGA:
När det gäller vintersådd, ska man placera lådorna helt i skugga och är något speciellt väderstreck extra bra?
Jag tänkte använda planteringsjord med ett tunt lager såjord. Är det bättre att skippa såjorden eller kanske blanda i lite sand i det översta lagret? Jag läste i Fröboken att du istället för såjord använder planteringsjord med olika typer av tillsatser.
Vänliga hälsningar
Evelina

SVAR:
Lådorna ska skyddas från solsken men det behöver inte vara en så skarp skugga som en husvägg. Mina lådor står bakom en häck som slår ut alltmer eftersom värmen kommer.
Det är fritt fram att experimentera med jorden. Jag använder numera krukväxtjord med småleca (finns ju t o m i matvaruhuset så här års) och även några korn hönsgödsel i botten. Jag har kommit fram till att jorden bör vara lite kraftigare än normalt eftersom växterna kan bli stående i den ganska länge när våren ömsom ler och ömsom tjurar. Jag skulle skippa såjorden medan sand alltid gör sitt till för dränering.

5 kommentarer:

  1. Nu har jag alla mina vintersådder i såtrågen. Kom att fundera på huruvida man ska vattna under de 2-3 veckorna sådderna står inomhus innan de sätts ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såtrågen ska INTE stå inne! Ut med dem snarast! Annars lurar du fröna det är sommarvarmt och de kan påbörka den process som ska väckas av vädrets skiftningar. Kyla, värme, väta...

      Radera
  2. Då blir det bråttom ut. Är det bara vi stratifiering de ska stå inomhus först då? Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintersådd är något annat än stratifiering även om den så att säga sker naturligt under tiden. Här ställer man ut pottorna så fort man sått i kallaste vinter och låter dem bara stå tills våren kommer. Inga flyttningar ut och in. Ute hela tiden. Och därmed behövs ingen avhärdning.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...