onsdag 8 februari 2012

Nu fick jag bråttom!

Tiden flyger och plötsligt är man sent ute. Jag som brukar så chilisorterna i januari... Strunt i det, nu står de i alla fall i sin värmelåda. Jalapeño av lite olika typer blir det alltid. Förra årets förtjusning, The Pizza Pepper 'Summer Heat', är en dyr F1-hybrid med bara 10 frön i T&M-påsen. Det blir i alla fall repris för just nu smaskar vi i oss röd och grön inlagd (i olja) jalapeño och får en dos av den här sommarhettan. Men jag sår också en vanligare grön med frön från Franchi. Då ser man skillnaden på innehåll. Jag sår nu från samma påse det tredje året och den räcker nog fem år till bara fröna inte tappar "bäst före". Vilka jag sådde mer kan du se på sidan FröHändelser.
När jag ändå var i farten åkte det ner några utgamla jakarandafrön - få se om de har kraften kvar - och Yucca glauca, som  jag råkade ha några frön ifrån. Är kanske inte annars så förtjust i en sådan snigelfartsplanta.
Det blev även lite vintersådd. Ut i kylan åkte den fransiga fingerborgsblomman 'Pam' s Split'. Liksom vårsköna, Claytonia sibirica. Spännande är också vildkinin, Parthenium integrifolium, med sina pärllika blommor. Den användes förr mot feber. En slags mattram kan man säga.

4 kommentarer:

  1. Hahaha, och jag som fick panik för att jag inte hade sått min chili den 22 Januari! (För Ulla, hon sår sin chili den första Januari)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hum... var det så? Ja, en sak är i alla fall säker när det gäller fröer och sådd. Det går bara inte att komma ihåg.

      Radera
  2. Tror du att det är för sent att så vårsköna vecka 12 eller 13, för att få upp plantor till sommaren?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle så nu som vintersådd, se sid 50 i Fröbok.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...