måndag 27 februari 2012

Där gick jag på en nit


Äsch då! Här gick man på en mina när man bara läser på den engelska påsen och inte bryr sig om det vetenskapliga namnet. Engelskans Polycress är - smörgåskrasse. Pinsamt. Men nu ska jag i alla fall låta bladen gå få växa till sig mer än vanligt.. Så här ser de ut just nu på nära håll.




TRÅNGT I PLURRET
Det börjar bli trängsel i vattenglaset med Afrikas blå. Om växter kunde prata så skulle det vara ett ohyggligt larm här och förmodligen kalabalik. M a o - det var sent redan i går att plantera de små liven. Nu får det bli i morgon. Då börjar det stora afrikanska fisket. Hjälp, kanske100 plantor. Så många kan jag inte ta hand om. Det står redan några plantor i några pottor sedan tidigare.





4 kommentarer:

  1. Vad komiskt med krassen! Men jag lovar att det kommer att bli just den fröpåsen och sådden som du kommer att minnas länge!

    Det är lite som när sambon glad och stolt kom hem från Kenya med en rejäl påse frö med afrikanska tomater till mig....när jag vände på påsen läste jag...Gardeners Delight... Det är humor för en trädgårdsnörd. Han förstod inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. HM.. Jag har fler fadäser. Köpte turnips-frön i England för länge sedan och trodde att det var rädisor (såg så ut på påsen). Det blev enorma rovor i mängder... Och så känner jag igen det där som din sambo råkade ut för. Jag har en make som rest mycket - och som köpt precis sådana där vanliga fröer från ovanliga platser. Men då säger jag inget. När viljan är god...

      Radera
  2. Det är på misstagen man lär sig sägs det ...
    Blir lite nyfiken på den Afrikas blå ska bli spännande att få följa upp ... mina har inte fått några frön eller oxå är det jag som inte sett dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröna på Afrikas blå liknar inte mycket - som tunna, svarta fjäll bara. Men lägg dem på vattenytan och de får fart. De måste dock mogna på fröställningen först eller i det närmaste. Jag ställde hela kronorna i en vas utan vatten och det blev faktiskt grobara frön så småningom. Jag trodde de var heldöda. Men icke.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...