fredag 10 februari 2012

Flytta på växters färger

Jag är, liksom så många andra, djupt intresserad och starkt inspirerad av India Flints fantastiska eco-prints. (Bloggen är här.) Att "trycka" växter på tyg genom att rulla in dem tillsammans med tyg runt en pinne (bundles) och vänta länge är oerhört spännande. "Time is my friend", säger hon. Låter skönt.
India bor i Australien och kan använda mycket eucalyptus som har fina färgningsegenskaper. Här får man ta till annat. Jag har använt blommor från julens hyacinter som jag sparat i en burk. Lagt ut dem på ett sidentyg, sprejat med vinäger, rullat ihop hårt kring ett rör och dragit om snören. Sedan har tyger fått sjuda i vatten tillsammans med torkade och söndersmulade avokadoskal, som också ger färg. Jag har även tillsatt i en gnutta alun (för bättre färgupptagning), lite rostvatten (från armeringsmattepinnar i vatten) och pytsat i några kopparrörstumpar. Det här ÄR ett experiment.
Tygpinnen  ligger nu i en glasburk för att inte torka. Och sedan beror allt på hur länge jag klarar av att vänta. Lovar att tala om när jag inte kan hålla mig längre - och visa resultatet.
Vill man odla sina egna färgväxter (jag vill odla blått) så finns det frön till både blått och annat hos Wild Colours. "Japansk indigo" Persicaria tinctorium och vejde Isatis tinctoria. Den senare lär växa utmed Östersjökusten men jag inte lyckats se dem. Blir spaning i sommar.

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag blev att jag hittade hit! Efter att ha tummat rejält på dina böcker (Fröbok och Glädjehuset) i några år nu var detta som en riktig bonus, följare direkt!!

    Hälsn. Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är hjärtligt välkommen, Annette. Här ska vi knäcka frömysterier minst hela våren...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...