tisdag 21 maj 2013

Frukter på G

'Profusion'
Kära vänner
nu blommar det... 
De flesta vintersådderna har kommit upp. Mest nöjd är jag med koriandern som vi nu skördar för fulla muggar.Funkior, narrbuske och storrams låter vänta på sig. Ännu har jag inte gett upp.
Nu sker de flesta sådder direkt utomhus. Ändå vill jag gärna fördriva bönor och även en del ärter. De förstanämnda drabbas åtminstone hos mig mycket lätt av jordloppor som lever rövare med dem. Det gäller också gurkplantor, som jag inte sätter ut förrän de är fulla av livskraft.
De allra första potatisarna tittar upp och de första tomaterna, fjuniga om kinderna, är stora
'Sun Cherry Premium'
som enkronor. Det är 'Sun Cherry Premium' som leder ligan, men praktiskt taget alla blommar.
JalapeñoÄven den första jalapeño-plantan blommar så rart. Jag är mycket förtjust i den lilla chilin. Proppar den gärna full med getost och grillar i ugnen. Denna enkla men geniala maträtt smaskar vi i oss tillsammans med ett glas smarrig vin när skymningen smyger in i trädgården. Men det finns tusen sätt till att använda en jalapeño. 
Det är mycket som ska göras i trädgården just nu och jag hinner inte skriva inlägg i bloggen lika ofta. Men är det något ni undrar över så känn er fria att slänga iväg en kommentar eller ett mail.
Må så gott!

lördag 4 maj 2013

Kolla vintersådderna!

Nu äntligen börjar värmen sätta fart på frusna frön. Kolla dina vintersådder dagligen - jorden torkar fort nu. Vattna om det behövs! Det gror i lådorna men misströsta inte om småplantorna kommer lite oregelbundet i början. Jag blir glad om du hör av dig och berättar om vad som händer med dina vintersådder!
Jag är mycket nöjd med koriandersådden från februari som snart är skördeklar. Praktklockan är på gång, backlöken gror bra och jag väntar med spänning på om jag lyckas sätta fart på funkia med vintersådd. Tyckte också att jag såg rosmarin gro och det skulle vara ovanligt lyckat.

onsdag 24 april 2013

Massaker i trädgården

De flytsådda Afrikas blå liljor har redan visat musklerna genom att slänga ut daggmaskstjocka  rötter genom hålen i de små plastpottorna. Dags att plantera om. Jag gav mig också på dem som stått några år i krukor och varje gång blir jag lika förvånad. Bara betonghårda rötter och inte en gnutta jord - hur kan detta fungera? Problemen vid omplantering är många:
- Hur får man ut klumpen ur den snygga krukan som jag vill ha kvar? Använde små spadar, morakniv, förskärare, makens muskler och en väldig massa grova ord. Kan lova att det såg ut som en Agapanthus-massaker sedan vi lyckats få ut det som blev kvar av plantan.
- Hur delar man sedan upp den? Tja, skar med förskärare och drog med såg mellan de små samlingarna av gröna blad. Kommer de rumphuggna plantorna att ta sig?
- Nästa kruka kommer jag att offra och drämma en hammare i den. Men det räcker med en sådan här massaker per dag. 
Någon som vet var det finns stora, snygga platskrukor som inte imiterar något annat material utan är läckra i sig? Jag kommer aldrig mer att slåss med en Afrikas blå för att få den ur krukan. Rötterna suger sig fast i lergodset och retar livet ur mig.

PS. Den som hittade på att Afrikas Blå vill stå trångt med rötterna skapade nog bara en undanflykt för att slippa plantera om... Sedan blev det en "sanning". Glöm den!

söndag 21 april 2013

Årets sjysstaste dag

Vilken dag! 
Strålande vitsippor och sköna blåsippor.Glada blåmesarna i kärleksfull vårdans. Julrosorna väller ut. Växthusvärmen kickar på tomater och chili. Kortärmat. Grannarna tittar ut från vinterkulan. Kaffe i växthuset. Och - det har grott i den första vintersålådan, som står ute. Machésallaten är på G. Håll ett dagligt öga på dina vintersådder. Nu börjar det - om än långsamt - hända saker.
Vilken dag!
Pelargonium barklyi.
VILDPELARGONER
Jag hittade två i mitt tycke söta kinesiska krukor på loppis häromdagen. I dem har jag satt sådda pelargoner. Här är det P. barklyi, som har så otroligt vackra blad. Tre stycken blev det i sådden. Flest gav Pquinquelobatum, 5 stycken. Och äntligen har åtminstone en av P. campestre grott.Långsamma rackare som såddes den 18 februari.

SPENAT & RÄDISOR
I går sådde jag spenat och rädisor på friland. Det var faktiskt tjäle ca 20 cm ner i jorden men det struntade jag i. Lade bara på lite gödsel. Spenaten, Kongen af Danmark, är en gammal dansk sort som jag fått genom NordGen, Nordiskt Genresurscenter,  en nordisk institution för bevarande och hållbart nyttjande av växter, husdjur och skog.


Lite fler sådder har det också blivit. Bl a förkultiverar jag ringblommor genom att ställa dem i den uppvärmda sålådan för att få fart på dem. Jag gillar att kunna stoppa ner ringblommor både här och där. När du använder värmelåda - tänk på att de små såkrukorna torkar ut fort och att det är torrast i botten. Låt dem stå en stund i lite vatten.

måndag 15 april 2013

Full fart på koriandern!

Här kommer koriandern i full fart! Nåja, den håller på att gro. Jag har sått ganska glest. Vet ju vad som händer annars...
Den här koriandern såddes den 6/1 och har varit både djupfryst och upptinad, men mest iskaka. Efter en vecka i växthuset gror fröna. 
Men nu har jag brutit vintersåddmagin. Jag kan inte ställa ut lådan igen om det skulle bli frost. Jag måste räkna med avhärdning när jag planterar ut. Men jag tänker låta koriandern växa i lådan - och käka upp den! Jag har en låda till som får stå kvar ute tills den gror där. På så sätt förlängs säsongen, som inte är så lång för varje korianderrugge.
Summa summarum: Tar du in vintersådda frön i värmen kommer de inte att tåla frost igen. Låter du dem stå kvar ute gror de när vädret blir lämpligt.

Några andra sådder:
Bocktörnet, ett grymt taggigt, självspridande busk-ogräs, som ger gojibär, gror också för fulla muggar. Jag tänker inte släppa loss det i trädgården. Men kul att det gror så fint. Många stoppar i sig antioxidantrika gojibär men alla vet inte att de kommer från en ilsken buske som finns förvildad i Sverige.


'Morton´s Secret Mix', till höger, är inte längre så hemlig. Ser att det dyker upp fläckig, röd och grön sallat. Kommer att räcka länge, men jag sår nytt snart ändå. Sallat får man bara inte missa och den gror bra innan värmen kommer.



söndag 14 april 2013

Tomaterna blommar!

I dag kom den, våren! Jag hoppas att det inte bara var ett inhopp utan att det blir lite behagligare framöver. Det händer knappast något ännu i vintersåddpottorna. Fortsätter värmen så  måste du dock hålla koll. I början för att det är roligt, senare för att det är nödvändigt.
Jag måste erkänna att jag för en vecka sedan tog in en låda med koriander i växthuset för att kicka på. Jag sådde den strax efter nyår och den har väl praktiskt taget varit djupfryst sedan dess. I dag grodde det för fullt i lådan! Bild kommer. 
Tomaterna blommar trots plantorna är ganska små. Detta är sorten 'Sun Cherry Premium', som jag är nyfiken på.

Det härliga citronträdet har överlevt vintern i konstljus i den gamla källaren och har nu trängsel av citroner. De som kommit sist ser rätt lustiga ut, mer som bananer. Jag hoppas de kommer att svälla på mitten också... 

tisdag 9 april 2013

Mailfråga: Ska vintersådderna flyttas?


FRÅGA:
Hej Ulla!
Ska vintersådderna stå kvar i skuggan? Är rädd att de inte kommer att tina upp och gro förrän det är midsommar. Men, när ska jag göra något med dem och i så fall vad?
Gläder mig i alla fall åt tomatplantorna, penséerna och de sådda citronplantorna som står i bubbeltältet i växthuset. Har också ställt in det fina olivträdet som jag köpte nyligen, det var så fullt med blomknoppar och så fint. Hoppas att de inte trillar av, jag vill så gärna se dem utslagna. Tänkte att det är bättre ljus där ute. Är det rätt tänkt?Anita

SVAR:
Hej Anita!
Jag förstår att det är frestande att flytta vintersådderna från skuggan men det ska du inte göra. De måste få tina upp och gro i godan ro när värmen kommer. Att våren är på detta viset kan vi ju inte ändra på. Däremot ska du se till att babyplantorna har fukt och luft när det är varmt. 
Du har ju annat trevligt att titta på. Och bli inte ledsen om olivblommorna kommer att drälla av i massor - det gör de! Men med tur kan det bli några kvar som ger oliver. Tussa runt lite i trädet med en pensel eller fingrarna så kanske du hjälper till.
Visst är det rätt tänkt. Allt ljus (men inte starkt solljus) på växterna är vad som gäller och växthuset är bäst även om bubbelplasten stjäl en del. Snart kan du förhoppningsvis ta bort den. 

lördag 6 april 2013

Köp inte penséer i filttofflor!

Jag har visserligen sått hornvioler men de står fortfarande djupfrysta i vintersåddkruka ute. Normalt sett skulle de nog snart börja visa sig nu men icke detta år. Så jag köpte sk småblommiga penseer, Viola tricolor stod det. Felaktig benämning tycker jag. Det är ingen styvmorsviol utan en hybrid, om inte ljusår så nästan,  från den vilda styvmorsviolen, som bär detta vetenskapliga namn. Fel nr två på etiketten är överkorsad ätbarhet. Du kan lugnt blanda styvmorsvioler, minipenséer och penséer i salladen. De, åtminstone den vilda sorten, lär även innehålla antioxidanter och ha antiinflammatorisk effekt. Men då talar vi nog om mängder...
Köp inte violer/penséer som redan har en rotmatta i krukan. Rötterna hos sådana exemplar tenderar att inte ta sig vidare ut i jorden och då blir det en dålig planta. Lyft ur krukan och kolla! Råkar du ändå komma hem med penséer i filttofflor bör du skära skåror i det vita luddet. Mer sammanhängande matta än på bilden är inte hög kvalitet.
Att regelbundet gödsla och ta bort döda blommor innan de utvecklat frökapslar förlänger blomningstiden. De här små och stora penséerna är vårglädje för oss alla. De är stryktåliga och tål en del minusgrader men föredrar det inte. De blir bäst i sval dagstemperatur = fler blommor. Varma dagar gör dem rangliga. De blir fina under längre tid i lätt skugga. (Fel nr 3 på etiketten där det står att de ska placeras i full sol.)

För dig som vill veta mer: Historien vill berätta att det var Lady Mary Elizabeth Bennet, 1785-1861, troligen var den som satte fingret på möjligheten att hybridisera styvmorsviolen. Hon samlade mängder av dem i sin fars trädgård i Walton-on-Thames. Hon fick hjälp av ställets trädgårdsmästare William Richardson och de tog 1812 fram mängder av olika styvmorsvioler. Redan 1813 visade hon upp sina korsningar för hortikultureliten. Det blev med all säkerhet den tändande gnistan till våra dagars mängder av hybrider - och namnförbistringar... 1833 fanns det omkring 400 namngivna sorter. Den lilla styvmorsviolen är grovt sett ursprunget till alla dem som vi ser i stå i långa rader i alla slags affärer så här års. Och som så lätt slinker med hem!

torsdag 4 april 2013

Bocktörne & papalo

Foto: Impecta.
Nu finns det fler sådder - både i värmelåda och i byttor i växthuset - på såsidan.  Goji-bäret känner ni säkert till. Det nämns alltid på super food-listorna. Intressant att prova att så. Det som Impekta säljer heter bredbladigt bocktörne, Lycium chinense. Skillnaden mellan det och bocktörne, är mycket liten. Möjligen är det bara bladens bredd. Båda ger gojibär - och förökar sig hejvilt - buskarna måste hållas efter noga. Det finns många bud om härdigheten, de flesta anser det vara härdigt t o m zon 4. Du vet nog hur bären ser ut, åtminstone som torkade, men att blomman är så vacker visste i alla fall inte jag.
Foto: The Real Seed Catalogue

Och så har jag sått papalo, Porophyllum coloratum, en sydamerikansk kryddört som lär vara något extra. Kallas också boliviansk koriander. Det blir spännande att testa i köket - om nu odlingen går bra.




onsdag 3 april 2013

Ett år senare... och avlivad myt!

Ett år senare ser en planta av de flytsådda fröna från Afrikas blå lilja ut så här som till höger. Den har stått svalt inomhus och med belysning under vintern. Nu ska den stå i växthuset tills sommaren kommer och gödas lite under tiden. Nästa år kan den till och med blomma. Vi får se.

Jag tror INTE alls  på myten om att Afrikas blå ska ha det trångt om rötterna. Jag har 6 stycken sedan många år tillbaka och de blommar som galningar om de får en rymlig kruka. Det är ett slit att dela dem men det är värt det.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...