onsdag 15 februari 2012

Fråga om lysrör

FRÅGA:
Hej! 
Jag vet inte om jag kan ställa en fråga så här, men jag försöker.
Jag har läst i din fröbok om lysrör när man ska driva upp frön. Du skrev 2 rör o 58 W. Är det 58W eller 116W? Jag ska hänga dem i ett fönster och de lysrör jag sett har varit 2 rör á 36W alltså totalt 72W. Är detta för lite?
Jag hoppas du kan skriva om detta i din blogg för jag vet inte om jag vågar köpa de jag sett. Annars tar jag gärna emot tips var jag kan hitta någon annan sort.
Med vänliga hälsningar
Britt Inger 

SVAR:
Hej Britt Inger!
Det är lite om en fråga om hur stor yta du ska belysa. Min växtlampa är 160 cm lång och har två lysrör på vardera 58W. Där man använder två lysrör på vardera 36 W är själva reflektorn 130 cm lång. Man får räkna med att lampan inte ger så mycket sken åt sidorna eftersom den ska hänga ganska nära, 10-15 cm från växterna. Om du håller dig inom lampans mått så räcker den till. Willab Garden säljer båda storlekarna.
------------------------------------------------------------------
Tack så jättemycket för ett snabbt svar. Och grattis till toppenboken "Fröbok".
Med vänliga hälsningar
Britt Inger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...