torsdag 6 mars 2014

Hinner fingerborgsblomman blomma?

Detta är alltså den fingerborgsblomma, som lär vara bäst som ettårig, 'Bondana'. Det är onekligen ett myller av små, små plantor sådda för ungefär en månad sedan. Hur ska de hinna blomma i år? Jag vet inte, men lämnar rapport.

Tror att det blir knepigt med vintersådderna i år. Denna extremt milda tid - hittills - gör att det blir mest fukt i lådorna och att fröerna riskerar att ruttna bort. Jag har tagit in mina sådder i växthuset och hoppas att de gror där. Normala vintrar är faktiskt bättre än just det här.

4 kommentarer:

  1. Hej Ulla!

    Lustigt, jag tog också in mina vintersådder i växthuset igår av samma anledning. Efter två års försök har jag insett att här i Skåne ska man inte ha hål i locket på lådorna, det blir för blött i lådorna under våra blöta och milda vintrar. Både i fjol som var relativt kallt och i år med blidväder har vintersådden utan hål i locket klarat sig bäst (jag har fyra olika lådor med olika förutsättningar, lite som ett test). Kräver förstås att man tar av locket när det blir varmare, men det är ju ganska lätt gjort!
    Hälsningar
    Elin

    SvaraRadera
  2. Visst, Elin, helt rätt. Man måste anpassa sig, men det kan vara svårt om man inte vet riktigt hur. Berätta gärna mer om dina erfarenheter - vi är nog många som vill veta.

    SvaraRadera
  3. Hej jag läser nu din fröbok med stort intresse o så hittade jag din spännande blog! Här blir jag följare Elisabet i Hälsingland

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...