lördag 17 november 2012

Indian paint

Känns det för en liten bit växthistoria så här i lördagsfriden? Blodörten, Sanguinaria canadensis, den underbara lilla vårblommaren som man börjar längta efter i detta mörker, är vad du ser när du tittar i ansiktet på en amerikansk indian - i varje fall från förr. Blodörtens rotsaft är knallorange och bet bra på skinnet. Men låt dig inte lockas att kroppsmåla dig med blodört, den är giftig och kan nog ställa till med besvär. Använd den hellre i växtfärgning.
Jag kallade blodörten en en gång för badflickan i Allt om Trädgård och det hemsnickrade namnet har jag sedan sett dyka upp både här och där. Jag tänkte på den lilla blomman som står där insvept i ett badlakan och fryser i aprils tjurväder. I USA kallas den ibland "indian paint".

4 kommentarer:

  1. Ah, ska bli så spännande att se om blodörten trivs hos mig. Fick fatt på flera små rotbitar i höstas.
    Hoppas på ett helt gäng badflickor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet nog att de gillar att ha det småskuggigt. Håller tummarna för dig. Det är underbara små "flickor".

      Radera
  2. Ulla, jag kommer ihåg det gamla numret där du liknade plantan vid flickor med badlakan och varje år när min planta blommar så tänker jag på din jättefina beskrivning.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...