fredag 2 november 2012

Första nyheterna för 2013

Det är just nu knappast den mest stimulerande tiden på året för oss som gillar att så. Men det kommer glimtar i mörkret. De nya katalogerna börjar droppa in. Först är Thompson & Morgan. Som så ofta har de en ny luktärtsort på omslaget, 'Erewhon'. Den är unik på så sätt att vingarna, de två kronbladen i den nedre delen, är mörkare än seglet, de övre nästan upprätta kronbladen. Det är den mycket kände hybridiseraren Keith Hammet från Nya Zeeland som är upphovsmannen. Han korsade den vanliga luktärten, Lathyrus odorathus med relativt sent upptäckta (1988) flamvialen Lathyrus belinensis med syftet att få fram en gul luktärt. Men det blev denna i stället. En helt gul luktärt hade nog smällt högre. Nu är den här bilden inte så smickrande, jag hoppas att den nya rara ärtan ser ut mer så här. Den har kraftig doft sägs det.
(Flamvial finns hos Rara Växter.)

En nyhet i katalogen fick mig att stanna upp: Lisianthus nigrescens, svartaste blomman i världen. Nu är jag inte förtjust i svarta blommor, de bara försvinner i trädgården. Men den kallas också "flower of death" och det gjorde mig nyfiken. Det var helt enkelt så att man planterade den runt gravarna i Mexiko. Borde gå bra att vinterså.

Och så några azaleablommande lejongap, som kan vara svåra att motstå: 'Twinny Appleblossom' till vänster och 'Twinny Peach' till höger. (Också vintersådd...)
Kolla gärna vidare själv!

4 kommentarer:

  1. Luktärten ser ljuvlig ut, lejongapet ger jag också tummen upp för.
    Är ännu så tacksam för din Fröbok, som jag vann tidigare i år.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hei,
    Det kan sjå ut som det er mange flotte nyheter på frø fronten :)

    SvaraRadera
  3. Spännande då frökatalogerna för 2013 börjar komma i brevlådan.
    Alltid kul att se nyheterna.
    Blev tvungen att googla på Lisianthus nigrescens eftersom jag gillar svarta växter :=)
    Den påminner om en Spikfuchsia tycker jag.... superläcker!
    Kanske något man måste pröva?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna tänka mig den som pratsak i en kruka på uteplatsen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...