söndag 12 januari 2014

Brevlådan ska fyllas med frön

Medan tuberosens (Polianthes tuberosa) parfymdoft härskar över rummet och den enda julamaryllisen, som missat tåget men nu motvilligt tycks spricka ut, är det dags att sparka igång förberedelserna för årets frösådd. Det vill säga köpa - och inte minst kolla - fröer. 

Jag går min nätrunda och hälsar på hos danska Tine Albinus, som lägger ner en beundransvärd möda på att beskriva sina fröväxter - både i nätkatalogen och som nyhetsbrev. Trevlig läsning. 
Klart man charmas och kastar sig över en del märkligheter, t ex goabönanPsophocarpus tetragonolobus. Det är en supersnabb, självpollinerande klättrare, som gillar att ha det varm och mysigt omkring sig. Den ska hänga på spaljén i växthuset och jag hoppas att de blå blommorna kommer i stor och dekorativ mängd. Allt (blommor, blad, rötter) kan ätas. Dessutom är denna lindansare från Asiens tropiker flerårig, men här är den väck redan vid nollstrecket. Synd! Fast... det är för tidigt att ropa hej. "Bönan" anses rätt svårodlad, den kan till och med vara drabbad av jag-blommar-inte-när-dagarna-är-långa-sjukan och då blir det ju inget i första taget.

Från Jenny har jag återigen hämtat go-tomaten 'Golden Cherry' och den bästa rosenskäran av alla: mycket kompakt med strålande vita och stora blommor, Cosmos bipinnatus 'Sonata White'. Jag är trött på de moderna fyllda sorterna, som hänger och kränger med huvudena. Klart att sonatan har vunnit Fleuroselect-medaljen. Bukettmums.

Runåbergs har så mycket frestande för grönsakslanden att det är svårt att hålla klickfingret i styr. Bland det jag valt finns chilipepparn 'Padron', den som kallas Rysk Roulett. Det tilltalar mig. Padron stekt i olja serverades som bästa förrätten på Mallroca-krogen när det begav sig. Ska göra om det hemma en ljum sommarkväll.
Ni har väl inte missat boken om Runeåbergs fröer? Den gläder alla grönsaksodlare och är finfin läsning för alla.

Nu har jag inte hunnit längre, men snart kan jag nog lämnas rapport om ytterligare inköp för än så länge är klickfingret i fin form.

lördag 7 december 2013

Vitt ute, grönt inne

Sallat från ledljus till lysrör.
Både blogg-jaget och vinterodlingen går i slow motion. Men det växer i alla fall. Salladsapparaten, Mini Plant Factory, håller vad den lovat: skördefärdig sallat efter en månad. Jag plockar blad så gott som dagligen. Nu har jag hämtat upp en planta ur odlingshålet och ställt den i en behållare med som samma näringslösning som i "apparaten". Den har placerats under lysrör. Intressant att se om det blir skillnad. 
Plant Factory fungerar bra och själva odlingen är mycket enkel. Jag bara häller på vatten med näringslösning när det behövs. Däremot har jag fixat en pinne för att mäta vattennivån. Den medföljande flottören fungerar inte alls.


Rucola och spenat står under en blå/röd ledlampa och växer riktigt bra, särskilt spenaten, vilket förvånar mig. Tillsamman med spirade rädisfrön är jag nu ganska nära att klara försörjningen av grönt för två personer. Sex nya sallatsplantor är på gång och när de vuxit till sig kommer det nog att lyckas fullt ut. Det är rätt skönt att titta på växande grönt medan snön yr där utanför.
Rucola
Spenat

lördag 16 november 2013

Salladsapparaten levererar

I dag har jag ätit min första, vid den här tiden på året, helt hemproducerade sallad. Plocksallatsblad, vattenkrasse och spirade rädisblad, allt från inomhusodling. Rucola - blad och blommor - och mangold från trädgårdslandet. Rucolan är nu mycket stark i smaken, förmodligen påverkad av kylan och mangolden är grov. Men jag har inte köpt något.
Jag har dock inte varit särskilt ekonomisk utan köpt en Mini Plant Factory, som här hemma går under namnet salladsapparaten. Det kommer att ta lång tid innan jag tjänat in den, men roligt är det i alla fall.

För 3 veckor sedan sådde jag plocksallat, vattenkrasse och portlack i små skumgummikuber i nätkrukor under ett litet lock. Man kan odla på detta sätt i två korgar men jag har valt att ha köpt sallat, och kryddörter i den andra. När småplantorna växt till sig tar man bort den vita skivan och lägger över en liten genomskinlig kupa. Det blir en perfekt barnkammare.
Svårfotograferat i den rödblå ljuset.
Plocksallat, Amerikanischer Brauner, efter 3 veckor.
Odlingen sker i vatten tillsatt med speciell gödning av två slag. Ledlamporna, som sitter på en båge är både röda och blå - man kan välja blått (rotbildningsfasen) eller både rött och blått (växtfasen). Enligt fabrikanten ska plocksallaten var färdig att börja skörda efter en månad. Jag startade alltså en vecka för tidigt. Portlacken har också grott bra, men växer inte särskilt fort så det är ingen idé att odla den på det här sättet.
Vattenkrasse, källfräne, efter 3 veckor.


Rucolan och spenaten (närmast) har fått lämna växthuset och står under lampa (hopplöst ljus) i vårt svala sovrum. Vintersallaten är däremot kvar men värmen är avstängd så det blir intressant att se hur den beter sig.




lördag 9 november 2013

Grönskan växer

Tack Anja för att du håller mig igång. Jag blev faktiskt lite trött på all spam så jag tystnade ett tag. Men va f-n, inte ska jag väl ge efter för några lopplurkar som bråkar med min blogg. Så, nu är jag är här igen och fortsätter med grönodlandet på "fel tid".
Spenat

Spenaten i växthuset har grott bra men den växer ju inte särskilt fort. Den får ingen annan belysningen än det naturliga ljuset och värmen är bara några grader om natten. Rucolan likadant. Ser fin ut men ingen raketfart.
Rucola

Vintersallaten kommer snyggt men lååångsamt, den också. Den får nog stå kvar i växthuset sedan jag stängt av värmen.
Rädisa

Bäst av de spirade fröna är än så länge rädisorna. Växer snabbt och ger ungefär en skörd i veckan.Smakar bra och bidrar utan tvekan med en kick till salladen. Men jag har spännande saker på gång som jag snart återkommer till. Jag testar nu hur man kan odla inomhus under vintern med  moderna hjälpmedel. Skalan blir nog inte så stor men i alla fall...


måndag 21 oktober 2013

Grodda inte utan urskiljning!

Rädisfrön är det fart på! Det andra dygnet ser de ut så här. Fröna kommer från Thomson & Morgan och är avsedda för groddning. Det är ju viktigt att det är eko-reko frön, som inte behandlats med en massa smörja. Du ska ju äta din odling. T ex Runeåberg har en liten serie eko-frön avsedda för groddning.
Man vet att felaktigt handhavda frön för groddning spridit svåra sjukdomar (salmonella, ehec) och det kan kännas lite ängsligt. Men gör som proffsen, groddfabrikanterna i Sverige, pastörisera fröna! Före sådd sköljs de ett par gånger. Värm sedan upp vatten till 80-85 grader och häll fröna i en tesil. Kör runt silen i det varma vattnet i 30 sekunder - inte mer. Grobarheten ska vara kvar, frön är renade och du kan känna dig lugn. 

Tillägg 131022: Lindbloms Frö, som har gjort om sin e-handelssida till det bättre, har också ekologiska frön för groddning/spirning, bland dem rädisan 'Rambo' och rödbetan 'Detroit'. Lindbloms använder de rätta termerna så låt oss hålla fast vid dem i fortsättningen.
Groddning: För att äta både frö och groddar. Spirning: För att bara äta de gröna skotten, inte fröna.

lördag 19 oktober 2013

Frågetecken att räta ut

Rucolablommor/blad ute just nu.
Ännu lyckas jag hålla hushållet med eget grönt. Rucolan i odlingslådan ute står fortfarande grön och fin och med underbara blommor och de får följa med i salladen. Bladen är nu, sedan kylan kom, mycket mer peppriga och det tycker jag inte illa om. 3-4 minusgrader har gått bra. 
En vecka gammal rucola

I växthuset gror nu den nyss sådda rucolan för fullt. Huset värms upp till max 5-6 grader om natten. Jag tror att rucolan skulle klara sig en bra tid utan värmetillskott i ett kallväxthus.

Samtidigt sår jag kryddkrasse, mangold, rädisfrön för groning inomhus. Och har lagt olika ärter i vatten för att så ut i blöta papper i morgon och så småningom få ärtskott. Plus mer i växthuset... Återkommer om det.
Vad jag vill veta är:
1. Hur bra växer olika grönt på "fel" tid?
2. Hur ofta måste jag så och i vilken miljö?
3. Hur mycket måste jag så för att det åtminstone ska ge nämnbara skördar till två personer. Och hur stor plats tar det?
4. Vad är bäst att så/ger mest utdelning?
5. Ljuskrav?
Häng med och ha synpunkter!

torsdag 17 oktober 2013

Odla grönt hela vintern

Jag har gett mig sjutton på att hålla mitt tvåmannahushåll med grönt vintern igenom. För några dagar sedan sådde jag plocksallat och senapskål (rucola) och i går två sorter av vintersallat som på svenska heter vårklynne och skrivs i franska matsedlar som mâchesallat. Det vetenskapliga namnet är Valerianella locusta och sorterna 'Verte de Cambrai' och 'Vit'. Allt står i lådor i växthuset - än så länge. Sedan tänker jag lösa det med lampa och sval plats i garaget. Men jag kommer att gå ännu längre. Hur ska jag snart berätta om.

onsdag 18 september 2013

Sara fick massor av kungsliljor!

Hej Ulla,
Med god inspiration från din bok flytsådde jag massor av kungsliljor kring årsskiftet. Har nu 50 superfina plantor, med lökar som är ca 3 cm i diameter, ståendes i krukor ute. Hur gör jag för att de ska klara vintern?
Har förberett den plats där de ska stå, men läser att du första året lät dina plantor stå i växthus. Har inget växthus, men däremot en sval veranda och ouppvärmd övervåning. Ska jag låta de stå kvar i krukorna och ta in dem, eller kan jag plantera ut och täcka rabatten ordentligt innan den värsta kylan kommer? Odlar i zon 2-3.
Hälsningar Sara

Sara, jösses vilken liljeskog du kommer att få! Det vill jag se en bild på när blomningen kommer. Jag skulle plantera de små lökarna ca 10 cm djupt på en bädd av lecakulor så att all fukt rinner bort snabbt och bra. Alltså på den plats där du vill ha dem. Man får nog räkna med lite spill, men jag tror det går bra. Kungsliljan är betydligt tuffare än vad man tror. Nästa gång får du prova att flytså Afrikas blå lilja - det går lika bra...

onsdag 11 september 2013

lördag 7 september 2013

Basilika i massor

Den lätt rodnande basilikan 'Magic Mountain' är en hejare på att sätta rötter. Ett glas vatten är allt som behövs. Efter kort tid är glaset fyllt med rötter och det är bara att plantera. Bra-sak att ge bort tillsammans med/i stället för blomkvasten. Plantan som jag satte ut i växthuset i våras är så stor att jag (nästan) slår den med lie. Jag plockar då och då bort långa blomkorvar, men de är snart där igen. Denna livskraft borde gå att övervintra. Någon som försökt?

PS Saknar du en rssläsare sedan Googles packade ihop. Jag har provat flera och för min del är RSSOwl bäst - och gratis. Nu kan jag hålla ordning igen på läsvärda sidors uppdateringar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...