torsdag 17 oktober 2013

Odla grönt hela vintern

Jag har gett mig sjutton på att hålla mitt tvåmannahushåll med grönt vintern igenom. För några dagar sedan sådde jag plocksallat och senapskål (rucola) och i går två sorter av vintersallat som på svenska heter vårklynne och skrivs i franska matsedlar som mâchesallat. Det vetenskapliga namnet är Valerianella locusta och sorterna 'Verte de Cambrai' och 'Vit'. Allt står i lådor i växthuset - än så länge. Sedan tänker jag lösa det med lampa och sval plats i garaget. Men jag kommer att gå ännu längre. Hur ska jag snart berätta om.

7 kommentarer:

  1. Låter spännande. Hade en tomatplanta på diskbänken hela förra vintern, men har aldrig sått vid den här tiden på året.

    SvaraRadera
  2. Tomater kan man nog glömma, men det finns annat. Så låt se...

    SvaraRadera
  3. Sådde vintersallat för ngt år sedan. Lät den gå i blom, så nu har jag det i hela trädgårdslandet. Om snötäcket inte blir för djupt, så går den nog att skörda året om!

    SvaraRadera
  4. Då har du ditt på det torra. Hur går det med växthuset? Jag nämnde väl att jag har ett olivträd som behöver ett nytt hem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snart så kommer växthusbygget igång, men nu räknar vi inte med att ha det klart innan Jul, som vi gjorde förut, nu blir det kanske klart någon gång framåt Mars- April.

      Radera
  5. Nu tror jag att jag går i din skola Ulla och härmar dig...det har varit min dröm också, men jag har nog varit lat och inte fullföljt tanken. Du får vara min läromästare och inspiratör. /Anja

    SvaraRadera
  6. Ska försöka inspirera och göra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...