onsdag 23 november 2011

PoD-nytt

Om man vill förhandskolla på en del av det som kommer att finns hos Jennys frön och sånt går man in på Plants of Distinctions hemsida. Jenny, som  håller till i Huddinge, är svensk återförsäljare av deras fröer. Framåt nyår kommer hon att presentera katalogen i pdf-format. Men hon säljer också ryska och estniska grönsaksfröer, lökar och knölar, t ex spännande tulpaner och dahlior. Hos PoD hittar man godbitar inför 2012 som: 



Ipomoea 'Ruffled Pink', en mer fluffig sak än de mer vanliga blommorna för dagen. 


Penstemon 'Pinnacolada Blue Shades', buskig och inte så hög. Penstemoner bör sås tidigt, helst i januari. Starten är lite trög men sedan brukar det gå bra

.

Gazania 'Gazoo Red with Ring' tänker jag så i vår. Trodde aldrig att jag skulle bli förtjust i påfågelsblomstret men nu är det bara så. Lätt att fångas av en sådan solälskare som "inte finns" när det är mulet men strålar som få i solskenet


'Cherry Snowball' blir ett av nytillskotten kommande sommar. Vitt har fattats i mina färgglada tomatsallader.

3 kommentarer:

  1. Jag köper alltid mina tulpanlökar från Jenny! Vi bor dessutom i samma kommun. /Anna

    SvaraRadera
  2. Lökarna har fin kvalitet. Jag brukar alltid falla för några värstingar (till utseendet).

    SvaraRadera
  3. Så spännande med nya sorter! Ska ta och kika in där också, tack för tips!

    Ha en trevlig advents-helg!
    Annika

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...