torsdag 10 november 2011

Dagens självsådda

Helt härligt galet att kunna gå ut i novembersol och plocka ett par buketter i trädgården. Ringblommorna har blandat sig med vandra och självsått sig. Det är flera år sedan jag sådde ringblommor - det gör de så bra själva.


Luktviolerna har flyttat in i en rabatt. Det måste ha varit frön som kommit med kompostjorden. Och nu blommar de lite vilset och doftar pastiller, men det känner man inte förrän de kommer in. Det är ganska enkelt att så olika namnsorter/färger av luktvioler. Beskrivning finns på sid 99 i  boken. Framåt senvintern kan du hänga med mig och så violer på ett annat sätt. Frön kan köpas r: violetta 'Princess of Wales', mörkblåa 'Queen Charlotte', blåa 'The Czar', vita Viola odorata var. alba, gula V. odorata var. sulphurea. Här finns också den äkta vildformen. 

4 kommentarer:

  1. Ja, det är väldigt underligt väder, men jag njuter så länge snön håller sig borta :=)
    Underbart att kunna plocka in blommor från trädgården vid den här tiden på året.

    Önskar dig en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. I snart 15 år har jag bott i eget hus. Under dessa år har jag aldrig varit med om så här mild november (eller ens andra hälften av oktober).
    Visst är det "Helt härligt galet" att plocka buketter nu!

    Jag är en riktig violfreak. 'Problemet' på min tomt är snarast att de trivs förträffligt och frösår sig överallt. Av många sorter! Men visst kan jag prova lite nya också. De där frösåddingarna stör mig inte - det är bara trevligt att ha violer lite varstans!/Anja

    SvaraRadera
  3. Härligt med små gula solar i novembermörkret. Som dessutom sprider sig själv! :) Toppen tycker jag!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Javisst är det härligt att snön dröjer. Bara inte vintern blir grym - vad tror ni?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...