onsdag 28 september 2011

Om luktärter, lupiner och fingerborgsblommor

Hejsan!
Idag har jag varit ute och samlat fröer bland annat från solros och ringblomma. Jag väntar spänt på luktärternas fröer, men när vet jag att de är redo att plockas?
Jag sådde lupiner och fingerborgsblommor när de fröerna var klara för någon månad sedan men nu blev jag osäker. Lupinerna har vuxit sig stora, ca 1,5 decimeter och fingerborgsblomman är liten men mycket. Jag resonerade att jag skulle så när fröet var klart, som om de hade fallit från blomman, men nu undrar jag, borde jag väntat till våren? Och vad gör jag med de plantor jag fått, gräver ner och hoppas att de överlever vintern? Bor i södra skåne. 

Från Lisa Formare

Ulla Hasselmark:
Det är inte svårt att se när luktärterna är "mogna". Ärtskidan skrynklas, börjar öppna sig och ärterna inuti är stenhårda. Om regn hotar kan du ta in dem tidigare än du tänkt. Regn=väta är alltid ett hot mot fröer.


Båda de här växterna är tvåriga och du har gjort helt rätt. Ibland är det schysst att snacka med sig själv...  och man borde göra precis som du tänker. Det är ju aldrig naturligt för fröer att hamna i en uppsamlingsmaskin, rensas, sorteras, vägas upp och packas i fröpåsar för att senare hamna i varma butiker och så småningom bli utvalda av dig. De fröer du plockar har stor grobarhet bara inte regnet varit framme. Och l
åt plantor stå. En del kommer att duka under i vinterblasket men många klarar det bra. 

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade hit via Annika Christensens blogg.
    Jag väntar på att din bok ska dyka upp här hemma via Bokklubben Hem och Trädgård :-)
    Roligt att du har en blogg om fröboken och frön. Jag ser fram emot att fördjupa mig i din blogg och läsa nya inlägg.

    Hälsningar

    Anna

    SvaraRadera
  2. Välkommen Anna!
    Det blir nog lågfart under hösten men jag hoppas på full rulle redan under tidig vår. Men du är välkommen med dina inlägg när du känner för det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...