lördag 7 september 2013

Basilika i massor

Den lätt rodnande basilikan 'Magic Mountain' är en hejare på att sätta rötter. Ett glas vatten är allt som behövs. Efter kort tid är glaset fyllt med rötter och det är bara att plantera. Bra-sak att ge bort tillsammans med/i stället för blomkvasten. Plantan som jag satte ut i växthuset i våras är så stor att jag (nästan) slår den med lie. Jag plockar då och då bort långa blomkorvar, men de är snart där igen. Denna livskraft borde gå att övervintra. Någon som försökt?

PS Saknar du en rssläsare sedan Googles packade ihop. Jag har provat flera och för min del är RSSOwl bäst - och gratis. Nu kan jag hålla ordning igen på läsvärda sidors uppdateringar.

3 kommentarer:

  1. Jag övervintrade Basilika förra året (men inte denna sorten). Den fick stå i ett södervänt köksfönster hela hösten och under vintern flyttade jag den till mitt växtrum i källaren där jag har växtbelysning. Va smart att sätta kvistar i vatten, det har jag aldrig testat - tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack!

    Du har just gett mig ett namn på min basilika som jag köpte i våras som ett uppstammat blommande exemplar. Det har blommat oavbrutet hela sommar och är fortfarande vackert. Och den har hunnit bli jättestor! Jag har tänkt att jag ska försöka övervintra trots att jag inte har något tillräckligt ljust och sval plats. Jag bara måste testa. Den är alldeles för bra för att bara kasta bort. Här ska tas sticklingar! :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  3. Jag kan nog garantera att du får rötter på alla sticklingarna. Jag brukar ställa en hel "buske" i ett glas vatten för att nypa blad av till matlagningen. Alla får snabbt rötter. Jag ska också övervintra basilika i år på några olika sätt. Hoppas jag kan göra en redovisning i vår.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...