torsdag 7 mars 2013

MURSENAP & LJUVA VIOLER

Nya sådder på tre olika sätt är inlagda. Jag ställer ut en burk med rosmarin i kylan men har ingen större förhoppning om att det ska locka denna ovilliga växt att gro. Normalt sett tar jag sticklingar och kommer att göra så även denna vår. Men låt se.

Sedan senapskålen började klinga italienskt, rucola (ska nog stavas så), är den mäkta populär. Och det gör väl inget. Bra grönska att stoppa i magen. Nu har jag sått mursenap, som på fröpåsen kallas "vild ruccola" och den växer faktiskt vild i Skåne. Den står i en Ikea-Samla-låda i ett fönster och jag tycker mig faktiskt se en och annan grodd. Jag ska också så sallat på samma sätt. Så fort man kan sluta köpa den ofta illa hanterade sallaten i handeln, desto bättre.

Köpte frön till sötnosar, luktviolerna 'Memoires', från Jennys Frön & Sånt som i sin tur tar dem från Plants of Distinction. Hon klistrar på en svensk såanvisning på baksidan och där föreslås lite omskrivet, vintersådd. Det förvånar mig att de svenska fröfirmorna inte hugger mer på detta, som borde betyda merförsäljning av fröer under vintern. Att de engelska inte gör det beror förstås på att de inte har någon riktig vinter, mest blött. Mina doftande minnen står nu ute och SMHI lovar att de får det kallt om öronen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...