fredag 14 december 2012

Frön för vintersådd


Nu ser jag i sökfunktionen att intresset för vintersådd stiger. Det börjar ju bli dags att se över vad som ska ut i kylan. Jag går igenom mina gamla frön, som inte blev sådda förra året och sorterar fram de som jag kan vinterså för att sätta igång i februari.
Men hur ska man veta vad som går att utsätta för kyla? Det finns enkla ledtrådar:
  • De som står som ”hardy, half hardy” i engelska kataloger. Det är, förutom perenner,  tuffare ettåringar som klarar en lindrigare frostknäpp, t ex ringblomma.
  • De som självsår sig.
  • De som rekommenderas att direktsås tidigt.
  • De som behöver köldbehandling, ska stratifieras, för att gro.
  • Titta också på den naturliga hemvisten. Prärier, öknar och bergstrakter kan alla vara periodvis fryskalla. Innehåller det vetenskapliga namnet indikation på att växtern kommer från Sibirien, Kanada, Anderna, Kina, Alperna, Himalaya, polartrakter så ligger de  ofta bra till för vintersådd.
  • Använd sunda förnuftet! Det vore väl konstigt om en växt från regnskogens djup skulle gro efter att ha hamnat i en iskaka under månader... Men samtidigt kommer du att råka ut för överraskningar så dra dig inte för att prova. För tveksamma frön, gör både en vinter- och en varmsådd. Jag ska snart gå igenom mina erfarenheter från förra säsongens vintersådd.

4 kommentarer:

  1. ok hittade den här sidan lite sent så du behöver inte svara på min fråga om vilka fröer som kan sås,,,,:) nu vet jag!!
    ha de bra!
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanne!
      Du gick bakvägen så att säga...

      Radera
  2. Hej,
    Har du gjort nån sammanställning av växter som funkar för vintersådd och som du vill dela med dig av? /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara!
      Jag har inte gjort andra sammanställningar än de som finns i Fröbok, i Allt om Trädgårds senaste nummer och man kan räkna även de på sidan FRÖhändelse här i bloggen, där jag redovisar kort för vilka vintersådda växter som grott. Eftersom det finns minst sagt gott om växter tror jag att man själv måste lära sig att förstå vilka som är lämpliga för vintersådd. Men det kommer upp många fler "vinterinlägg" här framöver. Just nu är det lite mer juleljus och skinka på gång.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...