fredag 5 oktober 2012

Snigeldödare!?

Det höstvackra kermesbäret  befinner sig/har befunnit sig under lupp på lantbruksuniversitet. Växtdelarna är giftiga men bären anses inte vara det (används t ex för färgning av vin). Man har gjort extrakt av bären och blandar upp det med bl a vatten och det visar sig att det inte är nyttigt för sniglarna. Det här läste jag i växtskyddsnotis från 1989!  VAD HAR HÄNT sedan dess?.Snigelforskning i snigelfart?
Sommaren som gått var i mina trakter helt förfärlig. Sniglarna åt upp de flesta grönsakerna, dahlior och liljor och mycket annat. Jag har slängt ut mängder av superdyrt snigelgift men inget har hjälpt. Nu tänker jag vinterså kermesbär och göra eget extrakt av bären. 
Har du någon erfarenhet av detta?

4 kommentarer:

  1. Kermesbäret är så vackert, så det kan man gott ha, med eller utan sniglar. Men, hur har du tänkt dig att det hela skall fungera. Skall du blanda ut brygden i öl, eller .... Eller fungerar det på något annat sätt?

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt SLU har man blandat ut torkade och malda bär i vanligt vatten och hällt ut lite på en träskiva där man lagt vitkål som lockbete. 10 av 12 sniglar dog. Men vad jag inte förstår är att man inte fortsätter försöken.
      Trevlig helg du också!

      Radera
  2. Jag googlade och läste, att man blandat ut i alkohol, och sedan påstod man (SLU) att sniglarna hade dött av alkoholen. http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN90-2/ODN90-2D.HTM
    På en annan sida, stod det att sniglarna avskydde kermesbär.
    http://www.vastarvet.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=51309

    Då förstår jag inte varför man blandar ut det i alkoholen. Man borde väl i så fall blanda i något som sniglarna gillar i alkoholen.
    Du kanske har hittat en senare artikel?!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har också blandat ut bärpulvret i vatten och dog nästan alla sniglarna. Men det är väldigt hemsnickrat. Man kanske skulle ta och hälla ut snapsar i rabatterna? Är det billigare än snigelmedlet?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...