måndag 29 december 2014

GURKELÄNDET


Nyårslöften slutade jag med för länge sedan. Funkade aldrig. Men I år, d v s 2015, kan jag tänka mig ett: så gurkor i omgångar och INTE så många! Det blir ganska trist när högar av gurkor plötsligt väller över en, förväxer sig och mångdubblas i rasande fart. Familjen blir trött på gurka, grannar, vänner och kollegor också. Och jag. Vännerna försvinner...

Sikkimgurkan kommer jag att återvända till. Den var god, hade ett läckert utseende och blev otroligt vacker 
med det ärriga skinnet när den förväxte sig . Gav inte heller mängder.
Djungelgurka

Har också odlat djungelgurka. Ack så gullig den är. Och den ger MASSOR! Men jag gillar inte smaken. Vännerna flydde igen.


Förra årets berg av smågurkor, Västeråsgurkor som inte längre lär ha med originalet att göra, blev i alla fall en plasthink med inlagda. Riktigt bra. Svårt med sockret tycker jag. Vet att det kan bli farligt om man drar ner på det. Men det måste väl finns en balans - typ mindre socker, mer ättika. Eller?

Gurkor har odlats över 3000 år - och ändå har man inte lärt sig. Eller är det bara jag? Om gurkans historia tror man en massa. Att den ursprungligen kommer från Indien. Att romarna tog den till Europa, sen kom den till Kina. Kan det vara så?

Tiberius, du vet kejsaren i Rom före token Caligula, kallades den glömde kejsaren. Han åt gurka varje dag under säsong och blev jättegammal.Om det hängde ihop på något vis vet jag inte. Columbus stoppade med sig några gurkor när han stack iväg och så kom gurkan till den nya världen. Blev de glada för det?

Kallt gurkvatten är gott när det är varmt. Pressgurka, som mormors, är också gott. Ättiksgurka  måste man ha till leverpastej. Till midsommarsnapsen ska jag göra vodka smaksatt med gurka. Ska stå två veckor för att hämta upp smaken. Längre tid kan göra spriten besk. Visst är det kul med gurka...

GOTT NYTT GURKÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...