måndag 10 november 2014

CITRONPAJEN

Minns ni att jag köpte dahlia-sticklingar från det engelska dahliasällskapet i våras? De kom, de såg lite klena ut när de packades upp men hämtade sig mycket snart. Och vilka jättelika buskar det blev. Krukorna - tyckte nog att jag tog till ordentligt - blev för små med en gång. Av de fyra blommade tre. Väntar mycket på den spännande 'Coupe de Soliel', det blir nog nästa sommar. 'Gramma´s Lemon Pie' ser du här. Så himla ljuvlig. Blomman startar i rent gult och vitt och dör som en solnedgång. Jag har suttit många timmar intill den här dahlian och bara tittat. Rena meditationsblomman.
Jag kommer inte att kika i krukorna förrän i vår, när jag planterar om, och misstänker att där är knökfullt. Nu åker samtliga dahlior in i källaren för vintervila.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...