tisdag 4 februari 2014

Doft och skönhet på väg

Det är nu tiden brukar rasa som ett jordskred. Plötsligt är tillfället över för att så de riktigt långasamma. I dag blir det genomgång av hela sålådan.

Tomaterna har flyttat ur värmelådan, står en kort tid i rumstemperatur och ska sedan ner i svalkan i källaren under belysning. De små trinda ökenrosorna är nu 15 st och jag tror att det kommer någon eftersläntrare. Chiliplantorna står i rumstemperatur och med lysrörbelysning. Förutom ökenrosorna är det en tämligen normalt start på så-året.

Bild från Joy

Nu är frön på väg från finska Joy, en fröfirma med ett och annat ovanligt inslag. Inte så billig kanske men absolut värd att titta på. Kommer att så den supervita lövkojan 'Sugar & Spice' som ska få lägga en doft av arabisk basar över de ljumma kvällarna på uteplatsen.



Bild från Joy
Och så gentianasläktingen Swertia kingii, en Kina/Nepal-perenn från ängarna på de höga höjderna, som inte är rädd för kyla. Och det kommer den att få smaka på när fröna snart ska ut i den svenska vintern. Första året kommer en bladrosett och  blommorna året därpå. Men jag tycker de är värda att vänta på.Som alpin växt är den ovanligt hög, uppåt metern.

7 kommentarer:

  1. Den här frågan hamnar lite fel.. men går det lika bra att använda vitmossan i skogen som den torkade till pionfrön ?

    SvaraRadera
  2. Absolut. Bara man vet hur vitmossa ser ut, många tar fel...

    SvaraRadera
  3. Jag är ganska säker på utseendet, dessutom är det väl den som alltid är "blöt", OK kanske bäst att inte chansa :/

    SvaraRadera
  4. Bild finns på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitmossor

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Låter hur härligt som helst med dina sådder! Själv sår jag inte tomaterna förrän denna vecka. Gojibär provar jag i år och de har kommeit en bit. Snart dags att kruka om.
      Vilken chock i morse när det ringlade ned tätt, tätt små, vita babyfiltar och allt lyste vitt ute. Vi har dock plusgrader så att jag räknar kallt med att det vita försvinner lika fort som den kom ,-)
      Det är kanske det absolut jobbigaste med att vara till åren kommen, för egen del, att tiden rusar alltid. T.o.m. januari och februari! Numera gör jag så att när jag ser bar jord eller en grön fläck ute någonstans börjar jag spinna av vårglädje. Spelar ingen roll om det är januari och termometern visa -5 ;-)! Hehhee! Det gäller att ta tillvara Tiden
      :-)!
      Ha det så gott! Alltid lika mysigt att läsa din blogg! /Anja

      Radera
  6. Hej!
    Sådde gojibär förra året och de grodde bra. Nu står de små plantorna ute över vintern så det blir intressant att se hur det går. Läste på lite då och lärde mig att buskarna sprider sig med fart.
    Redan som barn hatade jag de där enstaka snöfläckarna som låg kvar och påminde om att det var nog inte riktig vår. Det sitter i. Men jag håller med om att även den "tråkiga tiden" går mycket fortare nu än tidigare.
    Roligt att höra att du gillar min blogg. Du ska veta att jag läser din också. Den går inte av för hackor.
    Önskar dig många gröna fläckar!
    Ulla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...