söndag 10 mars 2013

Svart som natten

Nu , när solens styrka om dagen är så stark och natten så kall är det viktigt att dina vintersådder står i skugga. Om solen träffar sålådan kan det bli mycket varmt där inne och fröerna luras till vårliga bragder. Nej, kolla att skuggan lägger sitt skydd över din vintersådd.


Kolla in den danska fröfirman, Albinus Frø, som har mycket omfattande beskrivningar av sina frösorter. Trevlig läsning. Jag har skickat efter den till synes svarta tomaten 'Indigo Rose’ för att få se den i verkligheten. Och smaka. En ny sort, som man verkligen blir nyfiken på. Starka färger bland grönsaker står för antioxidanter och det är rikt av den varan i den här tomaten. Läs själv
Be att få nyhetsbrevet! Det är långt utöver det vanliga.
(Adresslistan uppdaterad)

PS 
Namnet Lycopersicon esculentum, som den svarta tomaten säljs under, är ålderdomligt. Den svarta tomaten ska vetenskapligt heta som alla andra tomter, Solanum lycopersicum.

10 kommentarer:

  1. min sambo blev sugen på denna svarta tomat! han som inte odlar överhuvudtaget,,,,
    men jag orkar inte så tomater...pust och stön har fått influensa och den vill inte ge med sig. inte ens sådder känns roligt,,,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att din sambo ska skicka efter den, så fröna, sköta plantorna som barn och bjuda dig på svarta tomter!

      Radera
    2. Ha ha ja det kan man tycka men hrm. Ber om ursäkt för mitt suriga inlägg!

      Radera
  2. Sådde denna juvel förra veckan. Ska verkligen bli spännande att se om den håller vad den lovar!

    SvaraRadera
  3. Det har jag också gjort! Det skall bli sååå spännande att se om den ger vad den lovar;)!/Anja

    SvaraRadera
  4. Kul att många är på gång med den svarta så kan vi diskutera den framöver.

    SvaraRadera
  5. Idag bröt dom ytan, Indigo Rose, 12 dagar efter sådd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Men vad lång tid det tog? Hur stod krukorna?

      Radera
  6. Det tog tid, ja. Krukorna är placerade i ca 18 grader med extraljus som ev värmer upp någon grad till i hyllan där dom står.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På något sätt har jag en känsla av att det jämnar ut sig så småningom. Mina svarta tomater kommer säkert att gro tidigare (ska berätta när) men om en månad kanske det inte är någon skillnad på plantorna.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...