måndag 18 mars 2013

Väntans kalla tider


Nääe, nu får det vara nog! Det räcker inte med de där små röda pluttarna som ligger högst upp på de djupa bågarna av hiskelig kyla. Jag vill vår - NU! Så snälla SMHI - eller vem som styr... NU!
Bild från Albinus Frö.
Det borde vara för sent att vinterså, men jag testar i alla fall för denna vårväntan kan göra en galen! Det åkte ut frön av bl a narrbuske, Decaisnea fargesii, med de otroligt blå baljorna. Enligt Anders Kjellsson är fruktköttet både gott (som honungsmelon) och säkert att äta trots att baljorna kallas för "död mans finger". Nu tror jag att det finns minst 3 risker för min sådd: 
1) att fröna inte gror (de kom ut i kylan för sent) 
2) det tar så lång tid att jag köper en buske av Anders i stället
3) den späda busken fryser ihjäl i detta klimat omänskligt för både odlare och odlat.
Vad jag sådde för övrigt - en del väl hoppfulla saker - kan ni se på sidan Sådd 2013.

PS
Måste förtydliga. När jag säger "för sent att vinterså" gäller det perenner. De tåliga sommarblommorna kan du så hela tiden. 

2 kommentarer:

  1. Ja, Ulla! Det är prövningarnas tid! Lite vår upplever jag i växthuset på dagarna när solen värmer. Idag har jag skolat om en massa tomater och gurkor m.fl. växter. Köpte ett plastväxthus för 600 spänn i Jula som jag placerade i mitt glashus. Nu kan jag värma upp det lilla och ha alla nykrukade plantor där. Faktiskt roligare än vad jag trodde innan.../Anja

    SvaraRadera
  2. Det där med växthus i växthuset är en bra idé i dessa tider.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...