torsdag 13 september 2012

















TOMATSÅS SOM SMAKAR - inga tillsatser
Har du för tillfället fler tomater än vad du kan stoppa i munnen? Då har jag ett bra recept - uppfångat någonstans, förändrat och förbättrat genom åren och håller nu hög klass. Tycker i alla fall jag. Så här:
1. Halvera tomaterna och lägg dem på en plåt.
2. Hacka några scharlottenlökar, vitlöksklyftor, basilika, lite rosmarin och chilefrukter och blanda ner i rikligt med olivolja av godaste märke. Klicka ut "sörjan" över tomaterna.
3. Sätt in i ugnen på 225 grader. Låt stå tills tomaterna börjar säcka ihop.
4. Häll upp alltsammans i en kastrull och koka ihop till en tät massa. Mixa. Smaka av med kryddor. Mera chili om du vill ha eldigt, ananas och vinäger om det ska vara sötsurt. Tycker du att tomatskalen är besvärande får du passera massan. Jag gör det som regel. 
Den riktigt starka såsen fryser jag i mindre portioner i muffinsformar av silikon.


Jamen herrejösses tjejen som mailade mig: det går superbra med köptomater. (Kanske nästan det enda man kan använda dem till...)

1 kommentar:

  1. Får mig att tänka på flickan jag hade i en barngrupp för några år sedan....vi befann oss då på en förskola i en gammal fruktträdgård, femtontalet olika äpplesorter bl.a. Som vi plockade av för fruktstund. - Nej tack, sa hon krasst (hon var nyss fyllda fem) Jag äter bara äpplen från ICA...."

    Apropå köpetomater alltså.....;)))

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...