söndag 4 maj 2014

Utan att så något frö

Naturens skafferi blir populärt med årtionden av mellanrum. Nu är vi där igen och det hör nog ihop det storslaget ökade intresset för grönsaksodling. DN ägnade sina receptsidor år detta inför helgen (bl a björksmör!). Om man, som jag, har en lite vildvuxen trädgård, finns det en hel del att plocka. Jag gjorde en snabbtur och hittade detta innan jag drevs in av regnet.

1. gullviva
2. ramslök med blomknopp
3. backskärvfrö (nötig smak)
4. löktrav (vitlökssmak)
5. nässla
6. kirskål
7. maskrot (beskheten avtar vid blekning)
8. skoglök, kajp
Jag kunde lätt ha lagt till några tulpanblad, luktvioler och förvildade penséer, och säkert en del annat om jag inte blivit så iskallt våt. Har man en välstädad trädgård är det bara att gå ut i naturen, där finns mycket mer. Men det gäller att ha sin ätbara flora på de fem fingrarna. Växter är inte alltid att leka med. De du ser på bilden ger tillsammans en mycket vacker och riktigt välsmakande sallad. Elaka nässlor blir förstås bättre som soppa. Då är de kalas och bland det bästa kroppen kan få. 

1 kommentar:

  1. It's a shаme you don't have a donate button! I'd most certaіnly donate to this excellent blog!
    I suppose for now i'll settle for bookmarking and adding үour RSS feed to my Google acϲount.
    I looƙ forward to fresh updates and will share
    this blog with my Facebook group. Talk soon!

    Also visit my weЬ page :: ways to lose weight

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...