fredag 6 juli 2012

Dosering av epsomsalt


FRÅGA: Jag tänkte bara fråga hur du blandar Ebsomsaltvattnet? Och hur ofta du använder det? Ska bli kul att se om det blir förändring, till det bättre på tomaterna.
Mvh Sabina


SVAR: Det finns doseringsförslag från Epsom i Sverige. Men saltet är ganska dyrt och jag har sett effekt med betydligt mindre doser. Jag häller helt enkelt på en rågad tesked salt i varje kruka (tomater, chili, blommande växter men absolut inte salvia) ungefär varannan vecka och vattnar på kristallerna. Eller också vattnar jag ut en saltlösning om 4 matskedar salt till en kanna vatten. Tror att den är på 12-15 liter. 
Salviaarter är de enda växter jag hittills känner till, som inte tål epsomsalt. Men det kan naturligtvis finnas fler. Prova men en liten dos innan du ger din mest älskade krukväxt epsomsalt. Och sök på nätet. Använd engelska (växtens engelska namn eller vetenskapliga + epsom salt) så får du ofta många träffar = andras erfarenheter. Men de flesta växter mår bra av magnesiumtillskott och för att kallas överdos krävs mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...